A Nemzeti Védelmi Szolgálat (a továbbiakban: NVSZ) legfontosabb célja, hogy a hatáskörébe tartozó állami szervek minden tagjának becsületes munkáját sértő korrupciót megelőzze és megszüntesse. Ennek egyik eszköze a megbízhatósági vizsgálat. Végrehajtása csak szigorú jogszabályi keretben és ügyészi felügyelet mellett lehetséges. Hangsúlyozzuk, hogy a rendőrség egyik szerveként az NVSZ munkatársai minden esetben a magas szintű szakmai tudásuk szerint, etikusan és lelkiismeretesen eljárva végzik feladatukat.
A megbízhatósági vizsgálatot élesen el kell határolni a bűncselekmény gyanújának tisztázására irányuló bűnüldözéstől. Ott szélesebb körben van mód titkos információgyűjtési és leplezett eszközök alkalmazására, akár huzamosabb ideig. Ilyenkor beszélünk a köznapi értelemben vett „titkos nyomozásról”. A korrupciós bűncselekmények feltárása nem egyszerű, hiszen a bűncselekmény elkövetésében résztvevő összes fél abban érdekelt, hogy erre ne derüljön fény. Épp ezért biztosítanak a jogszabályok széles körben – akár bírói engedélyhez kötött – titkos információgyűjtést ezeknél a bűncselekmény típusoknál. Ennek köszönhetően sikerült felderíteni a költségvetést több milliárd forinttal megkárosító gyógyászati segédeszközökre elkövetett költségvetési csalás sorozatot, vagy éppen ennek köszönhetően bukott le az az onkológus doktornő, aki csak pénzért írta fel az amúgy ingyenes kemoterápiás kezeléseket az életükért küzdő daganatos betegeknek.
Ezzel szemben egy megbízhatósági vizsgálatnál csak korlátozottan lehet titkos információgyűjtést végezni, ami érvényes az eszközök fajtájára és tényleges használatuk idejére. Fedett nyomozó a megbízhatósági vizsgálatokban nem szerepelhet, kizárólag bűnüldözési célú felderítéseknél.
A megbízhatósági vizsgálatok során nem lehet a 15+15 napos – illetve évi maximális 90 napos – időben folyamatosan megfigyelni valakinek az irodáját, szolgálati autóját vagy munkahelyi telefonját. Hang- és képfelvétel csakis a megbízhatósági vizsgálatban kialakított konkrét korrupciós helyzetben, a vesztegetési ajánlat megtételekor történhet.
A törvényesség egyik legfontosabb mércéje a tisztességes eljárás követelménye, aminek része a vesztegetési ajánlat módja és fajtája. A gyakorlatban ezért kizárt minden olyan erkölcstelen módszer alkalmazása, mint egyesek elképzeléseiben megjelenő szexuális felajánlkozás vagy „maffiaajándék”.
A megbízhatósági vizsgálat középpontjában a korrupciós cselekmény áll. A munkatársainknak nem feladata megítélni, hogy a kormányhivatali, a gyermekvédelmi, a kórházi stb. dolgozó a szakma szabályai szerint végzi-e munkáját, kizárólag a korrupció elmaradására vagy megvalósulására fókuszál. Ezt támasztja alá az is, hogy az élethelyzetben történtek alapján fegyelmi eljárás nem indulhat, amit nyilvánvalóan a szakmai munka színvonalának hiányossága alapozhatna meg.